Ukratko .. 500 hPa je stanje vazduha (pritisak se tu obicno gleda) na nekih 5 km visine (manje vise), to je osnovni nivo koji se gleda, dobar je za analizu kretanja vecih vazdusnih masa, ciklona (obicno je dat i pritisak u "prizemlju" na istoj karti, linijama (izobarama), a stanje po visini bojom, pa se moze gledati otklon visinskog ciklona, npr, jer ciklon u prizemlju prati visinski i mozes predvidjeti tako brzinu, eventualno punjenje (nestajanje) ili produbljivanje istog). Kad se ne kaze nista, onda se misli na tu kartu od 500 mb, ili hPa, mozda ispravnije .. osnovno i donedavno jedino "oruzje" meteorologa, o tome je admin ispricao jednu zanimljivu anegdotu ovdje, a bez sumnje ih zna jos .. :D
850 hPa je karta stanja vazduha na oko 1500 mnv, zeru visocije ako je pritisak visok ili malo nize ako je nizak .. uglavnom gledamo temperaturu, a relevantan je i vjetar na toj visini, laicki receno: dovoljno visoka da bude homogena, uglavnom joj ne smetaju orografske prepreke (planine, brda ..), i dovoljno niska da predstavlja jos dosta "gust" vazduh, blizak prizemlju, velik procenat svih padavina se formira na ovoj visini .. npr, ako ti je ona u minusu, moguc je snijeg, susnjezica, ... ali ako si u Pg ili primorju npr, onda ti treba jos ponesto u "prizemlju", ona je samo pocetni uslov, i za pravi hladni jugo kod nas ona cuvena linija koja predstavlja nulu po toj visini treba da "pojede" Italiju i Jonsko more .. pa i tada duboki (jaci) ciklon moze da povuce topliji vazduh sa vece distance sa juga. Cesto kazemo "po visini" misleci na taj nivo, mada to nije bas ispravno, jer je to najnizi nivo koji se regularno gleda, ali sad se ustalilo i gotovo.
Vidjeces mozda i da se pominju karte od 700 hPa (3000 mnv, manje vise), ali uglavnom tokom ljeta i proljeca. One su medjupojas dobar za analizu vertikalnih pokreta vazduha (zato se slabo koriste preko zime i jeseni, slabo zagrijavanje povrsine), kad se trebaju predvidjeti lokalne, kratke oluje uglavnom popodnevne, kad se termali "ujedine" posle visecasovnog jakog zagrijavanja tla. Inace su dosta teske za predvidjet'. Vidjeces po tim kartama kako se vazduh dize ili spusta mnogo gusce po karti, izduzene oblasti su cesto frontovi, koji se dobro vide i drugim kartama, ali tackaste, manje zone sa jakim vertikalnim pokretom vazduha imaju dobru predispoziciju da "probiju" visi vazduh i formiraju kumulonimbuse, cuvene nakovnje, nosioce oluja, i ako stvari krenu ... celija, linija celija, supercelija, grada, tornada itd. Vrlo opasne pojave za avio saobracaj, vertikalni pokreti, danas se posebne stanice bave iskljucivo njima na vecim aerodromima.
Imas i karte na 300 i 200 hPa, 7-9 km cini mi se .. vrlo visoka stanja, 300 se koristi zimi vise, a ljeti 200, razlicit volumen vazdusne mase valjda .. gleda se vjetar tj pokreti vazdusnih masa, generalno korisne kad se mijenja tip vremena nad jednim prostorom, vidjeces kako zaobilaze grebene i "savijaju" oko ciklona, kao i prizemnije mase, samo "galantno" :D cesto prethode pokretima na nizim spratovima .. konacno, tamo se cesto i ukazu prve doline, narocito jace, samo ne precizno da bi se prognoza stanja u prizemlju oslonila na to ..
Eto, divlje i necenzurisano, slobodno za nadogradnju i ispravke :)